Wednesday, February 9, 2011

Pengalaman PAS cerminan Halatuju Revolusi Mesir

Bookmark and Share

Satu perkara yang menarik dalam peristiwa yang sedang memahat sejarah di bumi Mesir sekarang ini ialah peranan Ikhwanul Muslimin. Ramai di kalangan pemerhati politik dan aktivis gerakan Islam sedang ternanti-nanti apakah gerakan atau taktikal politik yang sedang dilakukan oleh pertubuhan itu.

Ikhwanul Muslimin sebenarnya sebuah gerakan yang sangat berpengaruh dan mempunyai kekuatan yang luarbiasa di Mesir. Walaupun sudah berpuluh tahun mereka ditekan dengan pelbagai asakan dari pihak kerajaan, tetapi mereka mampu bertahan bahkan menjadi lebih baik dan tersusun dalam keadaan yang tidak diketahui umum dan pihak kerajaan.

Bahkan, masyarakat umum khasnya aktivis gerakan Islam rasanya tidak sabar untuk melihat Ikhwanul Muslimin untuk segera bertindak menghapuskan Hagemoni Politik Presiden Hosni Mubarak. Namun, Ikhwanul Muslimin tetap sabar menanti detik yang sesuai untuk mencorak politik baru di bumi Mesir.

Hakikatnya, Ikhwanul Muslimin bukan hanya menghadapi Presiden Hosni Mubarak, tetapi yang lebih difikirkan adalah kuasa di belakangnya iaitu Amerika dan Israel yang menguasai dunia hari ini. Cukuplah tohmahan Gerakan Islam sebagai pengganas yang dicanang oleh mereka menjadi ukuran, sudah memberi pengaruh besar kepada dunia terhadap Islam hari ini.

Justeru, Ikhwanul Muslimin perlu menjadi lebih bijak agar tindak tanduk mereka tidak memangsakan diri dan seluruh rakyat Mesir. Seandainya, mereka hari ini dilihat sebagai juara dan meminpin kebangkitan rakyat Mesir menentang Hosni Mubarak sudah tentu Amerika dan Israel akan segera campur tangan dengan alasan menghapuskan apa yang mereka katakan sebagai keganasan! Ini akan memburukkan masa depan seluruh negara Mesir.

Justeru, pilihan yang mereka ada ialah pengalaman yang telah digunapakai oleh sebuah Gerakan Islam di nusantara yang telah berjaya meniti situasi getir dengan penuh hikmah dan kebijaksanaan menghadapi tohmah musuh dan membina imej yang baik serta diterima masyarakat umum termasuk bukan Islam. Gerakan Islam ini ialah Parti Islam Semalaysia (PAS).

Kehadiran Al-Baradei sebagai seorang individu berpengaruh dan mempunyai nama baik di mata dunia kerana pernah menerima anugerah Nobel dan juga pernah mengepalai IAEA iaitu sebuah agensi nuklear di bawah PBB merupakan cerminan kemunculan Anwar Ibrahim memimpin gerakan rakyat di Malaysia pada tahun 1999.

PAS telah berjaya mencipta pelbagai formula beru dan dilihat sangat berjaya dalam menghadapi gelombang fitnah barat dan media kerajaan yang menjadi halangan besar kepada mana-mana gerakan Islam seluruh dunia. Pendekatan PAS yang toleran dan berhati-hati telah memerangkap musuh yang selama ini memberikan pelbagai tanggapan negatif kepada parti itu dan ideologi Islamnya. Hasilnya, bukan sahaja PAS telah dilihat sebagai sebuah parti yang mendokong Islam yang menjadi aset kelebihan yang tidak ada dalam parti politik yang lain bahkan ia telah menarik perhatian golongan bukan Islam yang semakin memahami perjuangan mereka itu.

Justeru, tanpa ragu-ragu lagi Ikhwanul Muslimin telah mengambil pendekatan yang hampir serupa agar fitnah besar barat tidak lagi menjadi pemusnah cita-cita mereka. Ikhwanul Muslimin telah mengangkat Al-Baradei sama seperti PAS mengangkat Anwar Ibrahim. Ikhwanul Muslimin menyeru agar pembangkang di Mesir bersatu sama seperti PAS bersatu di dalam Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat. Ikhwanul Muslimin menyeru kebangkitan rakyat bukan menjuarainya sama seperti PAS menyeru seluruh rakyat menentang rasuah dan penyelewengan bukan memaksa mereka menerima Islam. PAS dan Ikhwanul Muslimin menggunakan jalan demokrasi untuk menyampaikan dakwah Islam kepada seluruh rakyat.

Bukan dengan tujuan untuk banding-membanding, tetapi keistimewaan dan kebijaksanaan PAS telah menjadi cerminan halatuju gerakan-gerakan Islam seluruh dunia pada hari ini.

1 comment:

  1. adakah kita mengambil pengalaman dengan apa yang berlaku di mesir sebagai hidayah atau buat tak endah?tanyalah diri kita sendiri. sekarang ini adakah pemerintahan itu dipimpin oleh musyawarah parti atau perseorangan?tepuklah dada dan tanyalah diri anda

    ReplyDelete