Tuesday, July 14, 2009

IDEA: Pemuda PAS Mahu Kembali Ke Posisi Menyerang




Pemuda PAS dengan saf pimpinan barunya tidak mengambil masa yang lama untuk kembali berada di posisi menyerang dari asyik terperangkap dengan isu-isu yang sering membawa pandangan bahawa mereka sedang cuba berbaik dan berdamai dengan Umno.
Dalam satu mesejnya kepada The Malaysian Insider, Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi, Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat telah menjanjikan komitmen pergerakannya untuk secara bersungguh-sungguh menentang Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang selama ini menjadi tunjang cengkam dan perintah Kerajaan Umno dan Barisan Nasional.


Pemuda PAS juga, mengikut Nasrudin akan berjuang habis-habisan supaya akta drakonian warisan penjajah British ini akhirnya akan dihapus dan dimansuhkan.

Sehubungan dengan itu, Nasrudin dalam kenyataannya menyeru supaya seluruh kekuatan Pemuda PAS digerakkan bagi menjayakan demonstrasi raksasa yang berupa Sambutan Ulang Tahun ke-49 Perlaksanaan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) ini.


Sambutan yang telah dua kali tertangguh ini dirancang untuk diadakan di ibu kota Kuala Lumpur pada 1 Ogos 2009 nanti. Penganjurannya adalah oleh GMI (Gerakan Mansuhkan ISA) dengan kerjasama parti-parti politik termasuk PAS dan juga NGO-NGO.

Antara lain, demonstrasi ini adalah medan peringatan kepada Najib yang selepas mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia telah berjanji untuk menyemak semula ISA, akta yang sejak sekian lama menjadi bahan kritikan oleh banyak pihak.

Malangnya sehingga kini tiada satu pun pengumuman atau langkah konkrit yang diambil Najib dalam menangani hal ini.

Demi menjayakan demonstrasi dan perayaan ini, Nasrudin di akhir kenyataannya meminta semua saluran penerangan PAS terutamanya ceramah, kuliah dan sesi pidato digunakan bagi menyebar luas maklumat tentangnya, supaya nanti hasrat untuk mengumpulkan sekurang-kurangnya 100,000 rakyat akan tercapai.


Perhimpunan besar-besaran terakhir yang pernah diadakan sebelum ini adalah himpunan Bersih dan bantahan terhadap PPSMI.

Adakah perhimpunan membantah ISA ini akan berjaya sebagaimana dua perhimpunan sebelum ini, masih terlalu awal untuk diperkatakan.

(sumber: Malaysia Insider)

1 comment: