Wednesday, August 19, 2009

BERITA: DPP Kapar Simpati Mangsa Ribut





Semalam, 18 Ogos 2009 Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan Kapar telah membuat lawatan ke rumah mangsa-mangsa bencana ribut yang melanda Kampung Batu 4, Sementa. Dilaporkan lebih 40 buah rumah telah terjejas akibat ribut yang melanda pada petang 17 Ogos 2009, Isnin yang lalu.

"Saya mendapat panggilan daripada Saudara Azmi, Setiausaha JKKK Kampung Bt 4, Sementa ketika berada di Permatang Pasir, beliau memohon bantuan untuk menempatkan mangsa di Dewan Orang Ramai, saya segera pulang pada sebelah malamnya untuk meninjau dan memberikan bantuan", kata beliau.

Beliau telah dimaklumkan oleh penduduk tempatan, Sdr Khalilullah Osman yang juga mangsa ribut tersebut bahawa pihak agensi kerajaan telah segera datang untuk mendapatkan maklumat mengenai mangsa antaranya, Jabatan Kebajikan Masyarakat, Lembaga Zakat Selangor dan Pusat Khidmat Masyarakat DUN Sementa.

Seorang mangsa, En Ibrahim bin Ghani berkata beliau sedang berada di tempat kerja apabila dimaklumkan bumbung rumahnya telah habis diterbangkan ribut. "Walaupun kejadian malang ini menimpa keluarga saya, namun saya rasa bersyukur kerana tiada kemalangan jiwa berlaku". Beliau mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang perihatin terhadapnya termasuk Dewan Pemuda PAS Kawasan Kapar.

Beliau berharap pihak agensi kerajaan yang terbabit dapat mempercepatkan bantuan agar beliau dan keluarga dapat kembali meneruskan kehidupan seharian seperti biasa apatah lagi dengan kedatangan bulan Ramadhan yang mulia tak lama lagi.


Walaubagaimanapun, terdapat mangsa yang mengambil inisiatif sendiri memperbaiki kerosakan rumah mereka kerana tidak terlalu teruk dan mampu untuk menampungnya sendiri. "Saya mengambil tindakan untuk segera memperbaiki rumah saya memandangkan kerosakannya tidak terlalu teruk, tambahan pula hari mendung dan hujan boleh turun pada bila-bila masa dan saya bimbang air hujan akan merosakkan barang-barang di dalam rumah", kata En Azmi bin Lekir salah seorang mangsa.

4 comments:

  1. KP Kapar bakal ADUN Sementa ke?

    ReplyDelete
  2. sekadar nmenjalankan tanggungjawab di kawasan kapar.
    Akan datang tu wallahu a'alam..tak pernah dibincangkan pun lagi.

    ReplyDelete
  3. KP Kapar nak bertanding Parlimen Kapar.. ganti Manikavasagam

    ReplyDelete
  4. Aah..Memang...KP KAPAR bakal ADUN SEMENTA...ganti YB RAHMAN PALIL...amacam ?? hehe

    Nape?? X caye??

    ReplyDelete